Ruim 100 docenten GL en opleiders luisterden aandachtig naar de heel precies geformuleerde zinnen waarmee denker des vaderlands Paul van Tongeren antwoordde op de vragen van journalist Marc van Dijk. Daarbij gingen ze in op een aantal fundamentele vragen voor het vakgebied levensbeschouwing en godsdienst. Een paar punten die ik hoorde:

  • Als we altijd direct waarnemen in betekenissen, en niet eerst een feit waarnemen en daar vervolgens betekenis aan geven, dan kunnen we het daarna wel hebben over de interpretatie van die betekenis. Dat kun je denken noemen, en daar is ons vakgebied ook op gericht.
  • In het levensbeschouwelijk gesprek is vaak sprake van het uitwisselen en naast elkaar zetten van betekenissen die mensen waarnemen, of die door een religie of levensbeschouwing wordt gecultiveerd.
  • Hoe sterker we de betekenis die we waarnemen zien als waarheid hoe lastiger het is om ook interesse te hebben in de betekenis voor een ander, vooral als die anders is. in het kader van burgerschapsvorming is dit een belangrijk punt.
  • Voor het gesprek helpt het als we voorkomen dat we alles zien als een mening (subjectivisme) of de betekenis die wij ervaren als een feit zien ( sciëntisme). In beide gevallen ben je namelijk uitgepraat of word je afhankelijk van machtsfactoren.

Theorie en praktijk

Gelukkig bleef het niet de hele dag zo hoofd-gericht, maar gingen we ook aan de slag met de uitgangspunten van het landelijk curriculum dat Expertisecentrum LERVO de afgelopen jaren ontwikkelde. In het gepresenteerde filmpje zijn die uitgangspunten helder weergegeven. Marcel Elsenaar van LERVO benadrukte hoe dit verhaal duidelijk moet maken wat ons gezamenlijke verhaal is, onze missie om jongeren juist in onze tijd toegang te geven tot levensbeschouwing en religie, als iets dat je van buitenaf en van binnenuit benadert. Hij riep op om vooral samen de volgende fase in te gaan waarin we op scholen gaan zien hoe je vorm geeft aan je programma vanuit deze uitgangspunten.

Actie

Na de zeer goed verzorgde buffet-lunch en de materialenmarkt waar de uitgeverijen Damon educatief en Thieme hun methoden presenteerden was de middag ingericht om actief aan de slag te gaan met de perspectieven en dimensies die in het landelijk curriculum basisbouwstenen zijn. Een overzicht van de sessies kun je hier teruglezen.

Hulde

Tot slot, na enkele slotbeschouwingen van Paul van Tongeren en Marc van Dijk, werd Jochem Quartel in het zonnetje gezet bij zijn afscheid als hoofdredacteur van Narthex(zie foto). Hij heeft zich jaren ingezet om de bladformule te herzien en leesbaarheid en bruikbaarheid voor docenten naast reflectie op het vakgebied belangrijk te maken. (Opvolger gezocht!) Daarna werd de Paul Boersma award voor het beste artikel in Narthex 2022 uitgereikt aan Liesbeth Last  voor haar artikel ‘Gamification’ uit Narthex 22.3.

De energie zat er goed in tijdens de dag, en dat ging tijdens de nazit nog even door. We waren blij met de aandacht en de inzet van velen, en in het bijzonder ook voor de aanwezigheid van docenten in opleiding en nieuwe leden.

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Goed levensbeschouwelijk onderwijs voor álle leerlingen in het voortgezet onderwijs
april 2024
M D W D V Z Z
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930