Handboek vakdidactiek Levensbeschouwing en religie

Monique van Dijk - Groeneboer et al.
Sinds 2017 werkte een groep lerarenopleiders en vakdidactici van diverse opleidingen in Nederland aan de ontwikkeling van dit vakdidactisch handboek voor het vak Levensbeschouwing in het voortgezet onderwijs. In het boek hebben zij de breedte van het vak de ruimte gegeven. Uiteenlopende benaderingswijzen, fundamentele vragen en praktische suggesties komen allemaal aan de orde.
Handboek Vakdidactiek Levensbeschouwing en Religie
Hier zijn alle hoofdstukken van het Handboek als losse bestanden in te zien en te downloaden. Zo blijft deze waardevolle vakkennis beschikbaar!
Deel I - Fundamenten
-
Inleiding: Een appel op leerling en docent
Jan Marten Praamsma
-
1. Perspectief van de leerling
Monique van Dijk-Groeneboer en Rieks Hekman
-
2. Thuis in de maalstroom: de maatschappelijke context van levensbeschouwelijk onderwijs
William R. Arfman
-
3. Levensbeschouwelijk leren
Gerdien Bertram-Troost
-
4. Identiteit, een gegeven en in wording
Ina ter Avest en Cok Bakker
-
5. Korte geschiedenis van het schoolvak godsdienst/levensbeschouwing
Jan Marten Praamsma
-
6. Doelstellingen voor het vak GL
Kees Hamers en Jojanne Kemman
-
7. Positionering van het vak GL binnen het voortgezet onderwijs
Michaël Kruiper
-
8. De persoon van de docent - Ik geef les in 'wie ik ben'.
Jojanne Kemman
-
9. Het professionele zelf
Edwin van de Zande
-
10. Theologische bijdragen voor leraarschap
Natascha Kienstra
-
11. Stage: drie facetten van ontwikkeling
Olav Boelens
-
12. Onderzoek door docenten. Zes richtingwijzers.
Erik Renkema
Deel 2 Benaderingswijzen
-
Inleiding: Vakdidactische concepten als oriëntatiehulp in een complex levensbeschouwelijk landschap
Bert Roebben
-
13 Hermeneutisch leren in het vak godsdienst
Didier Pollefeyt
-
14. Mystagogisch - communicatief leren
Juliëtte van Deursen - Vreeburg
-
15. Leren levensbeschouwelijk waarderen door vijf didactische basishandelingen
Arwin van Wilgenburg
-
16. Van elementariseren naar leeromgevingen ontwerpen
Henk Kuindersma
-
17. Interlevensbeschouwelijke dialoog!? De leraar GL maakt het verschil
Kris Vanspeybroeck
-
18. Leren door dialoog in het vak GL
Jochem Quartel
-
19. Narratief levensbeschouwelijk onderwijs
Isolde de Groot
-
20. Ethiekonderwijs in Europa: een Community of Ethics Teachers (COMET)
Natascha Kienstra
-
21. Religiewetenschappelijke vakdidactiek
Markus Altena-Davidsen
-
22. De fenomenologische benadering
Jan van Wiele
-
23. (Inter)levensbeschouwelijk hermeneutiseren
Gijs van Gaans
-
24. Het didactische model van Clive Erricker
Jeannette den Ouden
-
25. Exposeren doet je leren. Beeldende kunst als toonbeeld voor het omgaan met ervaringen van zinloosheid
Tuur de Beer
-
Leren en leerplan
-
26. Curriculumontwikkeling: een praktische handleiding
Hans van den Bemt
-
27. Lesmethodes: geschiktheid en bruikbaarheid
Jos de Pater
-
28. Het geactualiseerde curriculum rooms-katholieke godsdienst in Vlaanderen
Ronald Sledsens
Deel 3 Praktijk
-
Inleiding: Van de theorie naar de praktijk
Sacha van der Zande
-
29. Het gebruik van werkvormen
Juna Hein
-
30. Dialogisch schrijven. Een werkvorm bij interlevensbeschouwelijke dialoog
Kees Hamers
-
31. Differentiëren in lessen GL
Jos de Pater
-
32. Het ontwerpen van lessen
Marco Otten
-
33. Digitale didactiek
Lennart Becking
-
34. Beelddidactiek
Joël Valk
-
35. De rollen van de leraar GL (en van de leerlingen)
Jojanne Kemman
-
36. Toetsen en beoordelen
Jos de Pater
-
Medewerkerslijst
Informatie over de auteurs