Categories:

In het juni-nummer van Narthex staat het thema interreligieus leren centraal. In het nummer vind je de volgende bijdragen:

➡️Hannah J. Visser doet onderzoek naar interlevensbeschouwelijke leerdoelen. Ze vertelt in een interview met Anita Zijdemans over het creëren van een moedige ruimte (brave space) waar met een bepaalde mate van schuring en onzekerheid van de perspectieven van elkaar kan worden geleerd.

➡️Paul van der Velde schrijft over de vereenvoudiging van hindoeïsme en boeddhisme die we onze leerlingen onoverkomelijk bieden. Hij geeft handvatten hoe we kunnen zorgen dat we niet met de bril van jodendom, christendom en islam die religies willen verstaan.

➡️ Michaël Kruiper beschrijft hoe leerlingen langs de overeenkomsten tussen voetbal en religie tot een nieuwe kijk op hun eigen levensbeschouwelijke visie kunnen komen.

➡️ Voortaan bevat Narthex een overzicht van professionaliseringsaanbod van lerarenopleidingen. We geven een eerste overzicht.

➡️ Marije Verkerk schrijft over haar onderzoek naar de relatie tussen welzijn en zingeving. Ze formuleert een drietal dimensies van existentieel welzijn waarmee levensbeschouwelijke onderwijs verder kan worden vormgegeven.

➡️Marije Joosten-Kooi vertelt over het project “Mensen op de vlucht”. In het project ontwikkelden haar leerlingen in klas 2 een spel over ervaringen van vluchtelingen, om het daarna te spelen met leerlingen in groep 7 en 8.

➡️Marian Timmermans en Corjan Matsinger bespreken in de rubriek Relitrends de impact van Social media en smartphones op geloof en spiritualiteit.

➡️Markus Altena Davidsen geeft een update vanuit Expertisecentrum LERVO over de inhoud en opbouw van het inspiratieboek dat in het voorjaar gepubliceerd gaat worden, en uitgaat van de perspectiefgerichte benadering van levensbeschouwing en religie.

➡️ In de rubriek Eerste Hulp Bij Onderwijs legt docent Addo Brouwer een vraag over ontwikkeling van levensbeschouwelijke reflectie voor aan opleider Angela Bruintjes, MA MSc.

➡️Niels van den Dungen en Coen Gelinck van Expertisepunt Burgerschap gaan in hun reactie in op de vraag van docent Djarno Wiegman in het vorige nummer over ‘meten van opbrengsten van burgerschapsvorming.

➡️Verder een interview met Pieter Snel, de nieuwe voorzitter van de VDLG.

➡️ Bij de nieuw opgezette rubriek recensies vind je een korte bespreking van nieuwe titels van Liesbeth Vroemen, Rens Bod en Wouter Colpaert.

Narthex is een uitgave van de VDLG en wordt toegestuurd aan alle leden. Losse nummers en abonnementen kunnen worden aangevraagd via narthex@verus.nl 

No responses yet

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Goed levensbeschouwelijk onderwijs voor álle leerlingen in het voortgezet onderwijs
oktober 2024
M D W D V Z Z
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031