Onlangs verscheen het eerste deel van het LERVO Inspiratieboek met de prachtige titel ‘Nieuwe werelden openen’. Met deze titel ben ik erg blij, want daarmee is de noodzaak om aandacht te schenken aan de wereld van religie en levensbeschouwing een brede pedagogische opdracht geworden. Het openen van deze werelden mag je jonge mensen niet onthouden, om zich in deze samenleving een beetje thuis te voelen en daaraan zelfs een constructieve bijdrage te kunnen leveren.
Het verschijnen van deze publicatie markeert een nieuwe fase in het bestaan van LERVO. Het blijft een wonder dat zo’n twintig organisaties met heel verschillende achtergronden en belangen elkaar hebben gevonden in dat overkoepelende doel: de vorming van jonge mensen te bevorderen en de kennis van wat anderen beweegt te vergroten.
De nieuwe fase betekent dat het nu echt tijd wordt het gedachtengoed van LERVO op een bij elke school voor voortgezet onderwijs passende wijze te implementeren én om het een plek te geven in de opleidingen in het hoger onderwijs om docent te worden.
Daarnaast is de stuurgroep LERVO bezig zich te oriënteren op de toekomst van LERVO. In 2028 lopen de huidige samenwerkingsovereenkomsten af. Door de leden van de stuurgroep is uitgesproken dat het wenselijk is dat de opgebouwde samenwerking en expertise dan behouden blijft en LERVO als platform zal dienen blijven te bestaan. Inderdaad: LERVO als platform, namelijk van al de deelnemende organisaties die met elkaar LERVO vormen. LERVO is daarmee niet een organisatie náást de partners, maar een platform ván de partners dat de verschillende activiteiten van de partners bij elkaar brengt: onderzoek, opleiding, professionalisering en vooral goed levensbeschouwelijk onderwijs aan jonge mensen op alle scholen voor voortgezet onderwijs. Met een klein kernteam dat al die activiteiten coördineert, stimuleert en ondersteunt.
Een uitdagende opdracht!
Dick den Bakker, voorzitter stuurgroep Expertisecentrum LERVO
No responses yet