(c) Shutterstock / Rawpixel (403848226)

Studiedag over islamonderwijs

Studiedag op vrijdag 18 november 2022

De laatste decennia is zowel in Vlaanderen als in Nederland het aantal scholieren met een islamitische achtergrond toegenomen. Dat manifesteert zich in Vlaanderen onder meer in een toename van het aantal leerlingen dat islamlessen volgt op de officiële (‘openbare’) scholen, terwijl in Nederland het aantal islamitische scholen is gegroeid. In dit symposium van het tijdschrift Religie & Samenleving, dat georganiseerd wordt door UCSIA, Centrum Pieter Gillis (Universiteit Antwerpen) en de Faculteit Religie en Theologie van de Vrije Universiteit Amsterdam, staat het onderwijs in en over islam centraal.

Na enkele lezingen volgt een panelgesprek, waarin onder meer wordt ingegaan op de (on)mogelijkheden van een kerncurriculum levensbeschouwing.  Zowel Markus Davidsen als Marcel Elsenaar zullen een bijdrage leveren aan deze dag. Verschillende bijdragen zullen worden opgenomen in een themanummer van Religie & Samenleving, dat op het symposium kan worden aangekocht en dat ook online te lezen is.

Overig nieuws

Als sectie aan de slag met je vakleerplan

De vele perspectieven en de ene mens – een uitdaging voor levensbeschouwelijk onderwijs

Start VDMT

Ontwikkelingen LERVO

Praktijkvoorbeelden delen

Nieuwe werelden openen – inspiratieboek LERVO

Narthex december 2024: economie en levensbeschouwing

VDLG-studiedag 18 maart: Werelden openen en verbinden

Pleidooi voor religieuze geletterdheid

Publicatie Inspiratieboek LERVO maart 2025

Narthex 24-3 over monoreligieus levensbeschouwelijk onderwijs

Goed burgerschap vraagt om religieuze en levensbeschouwelijke geletterdheid