Categories:

 

Wie theoloog en pedagoog Bert Roebben een beetje volgt zal al ontdekt hebben dat hij zijn eerder in het Duits geschreven boek nu ook in het Nederlands heeft gepresenteerd. Op vrijdag 14 juni was een mooie bijeenkomst in Heverlee (B) waarbij het boek uitgebreid werd besproken door deskundige collega’s uit Vlaanderen en Nederland.

Theoloog in transitietijd

Bert legde daarbij uit dat hij nadrukkelijk als theoloog aan het schrijven en denken is in dit boek. Het belang van het boek voor docenten en vakdidactici zit in de duiding van kenmerken van onze tijd en de impact die ze hebben op de opbouw en inrichting van het onderwijs. Een voorbeeld: wanneer onze tijd gekenmerkt kan worden als een transitie-tijd, waarin de wereld eerder meervoudiger wordt dan eenvoudiger, is het voor jongeren meer van belang om zich te kunnen oriënteren. De wereld om je heen en binnenin jezelf in kaart te brengen en de ambiguïteit van al die beelden en indrukken te verduren komt daarmee meer naar voren. Het leren omgaan met diversiteit en interpretatie. Het belang van spiritualiteit als het theologiseren met jongeren beschrijft hij aan de hand van ervaringen en ontmoetingen op allerlei plekken van de wereld.

Religieuze vorming als communicatieve praktijk

Daarmee opent hij werelden en laat zien waarin religieuze vormingsprocessen in onze tijd heel anders geordend zijn. Als een groot deel van je leerlingen niet geïnitieerd is in een bepaalde religie van huis uit (learning in), dan kan verdere informatie ook niet goed landen (learning about) en zal er ook geen betekenis ontstaan. Vanuit de ervaringen in de klas die Bert zelf ook recent nog op deed concludeert hij dat er een communicatieve praktijk nodig is waarin informatie, interpretatie en confrontatie samengaan als een learning in the presence of the other. Een belangrijke vraag die daarin tevoorschijn komt is hoe je in deze tijd geworteld kunt zijn in een religieuze traditie temidden van de meerstemmigheid. Theologie wordt dan theologiseren met het oog op die meerstemmigheid.

Hermeneutische storm 

Bert heeft ook een paar belangrijke termen geboetseerd om ons gesprek mogelijk te maken: we leven in een tijd van ‘hermeneutische storm’ die veel vraagt van onze ‘ambiguïteitstolerantie’. Het project LERVO haalde hij naar voren als een belangrijke stap, ook in Europees verband. Hopelijk zal hij de bijdragen van o.a. Juliette van Deursen, Pieter Snel en Jacomijn van der Kooij ook met ons delen, en kunnen we met elkaar nieuwe wegen gaan, ook als we nog geen kaart hebben. Die maken we dan onderweg samen.

Het boek Godsdienstpedagogische cartografie is te bestellen als boek, en te downloaden als pdf via https://shop.acco.be/nl-be/product/download/50964

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Goed levensbeschouwelijk onderwijs voor álle leerlingen in het voortgezet onderwijs
juli 2024
M D W D V Z Z
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031