Nieuws

Praktijkvoorbeelden delen
Veel docenten en secties maken eigen lesmodules, afgestemd op de eigen leerlingen en de context waar ze in opgroeien. we delen deze graag ter inspiratie, en om van elkaar te kunnen leren hoe je de perspectieven in zet. een parktijkvoorbeeld kan een lesmodule zijn, een vakleerplan of bij voorbeeld een...

Nieuwe werelden openen – inspiratieboek LERVO
We zijn heel blij met de publicatie van Nieuwe werelden openen! Op 18 maart 2025 is het boek gepresenteerd tijdens de jaarlijkse studiedag van docenten levensbeschouwing (VDLG) met een programma waarin we aan de slag gingen met de inhoud en elkaar inspireerden om lessenseries te ontwerpen vanuit de perspectiefgerichte benadering....

Narthex december 2024: economie en levensbeschouwing
Als je met een verwonderende of onderzoekende blik naar onze samenleving en onze aardse wereld kijkt dan ontkom je niet aan de vraag naar betekenis: wat doet er echt toe? wat is van waarde, en hoe gaan wij daarmee om? Wat leren onze kinderen op alle plekken waar ze...

VDLG-studiedag 18 maart: Werelden openen en verbinden
De jaarlijkse VDLG-dag voor docenten staat dit jaar in het teken van de presentatie van het inspiratieboek van LERVO. Hoe geef je in onze tijd les over religie en levensbeschouwing? Vanuit welke bedoeling doe je dat? Met welke werkvormen? Docenten, opleiders en vakdidactici hebben in de afgelopen jaren de perspectiefgerichte...

Pleidooi voor religieuze geletterdheid
Je hebt je ongetwijfeld afgelopen tijd verwonderd over de stellige uitspraken van politici en opiniemakers. Naast het feit dat als gevolg van bezuinigingen hele opleidingen in ons vakgebied dreigen te moeten sluiten worden allerlei frames gebruikt die laten zien dat er veel religiestress is in de samenleving. Religie is een...

Publicatie Inspiratieboek LERVO maart 2025
Tijdens de studiedag van de VDLG op dinsdag 18 maart presenteren we het eerste deel van het Inspiratieboek LERVO. In dit eerste deel is de perspectievenbenadering uitgewerkt in een inleidend hoofdstuk en zes perspectief-hoofdstukken. Elk perspectiefhoofdstuk is geschreven door een schrijfgroep van docenten, vakdidactici en opleiders. Drie delen Aanvankelijk zou...

Narthex 24-3 over monoreligieus levensbeschouwelijk onderwijs
Het herfstnummer van Narthex is, na het nummer over multireligieus leren, gewijd aan monoreligieus leren. hoe ziet levensbeschouwelijk onderwijs er uit op een school met een sterke religieuze identiteit? Wat is het belang van het bestaan van islamitische, reformatorische en gereformeerde scholen met een eigen leerlingpopulatie? De Lervo Update in...

Goed burgerschap vraagt om religieuze en levensbeschouwelijke geletterdheid
Tijdens de jaarlijkse docentenmiddag van de faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij van de Universiteit Groningen ging het over de verbinding van het vakgebied levensbeschouwing met burgerschapsvorming. In de aankondiging werd al de nadruk gelegd op het belang van een onderzoekende en dialogische houding als leerlingen aan de slag gaan met...

Start vakdidactisch meesterschapsteam
Sinds september 2024 is er ook voor ons vakgebied (Levensbeschouwing en Religie) een vakdidactisch meesterschapsteam actief. In het project Meesterschapsteams in de vakdidactiek werken acht universiteiten samen om zowel het vakdidactisch onderzoek als het vakdidactisch onderwijs te versterken met het oog op de verbetering van het onderwijs in de gerelateerde...

Nieuwe brochure en huisstijl
We zijn trots om een volgende stap te zetten in het ontwikkelen van een sterk verbindend verhaal voor het vakgebied Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs. Tijdens de bijeenkomst met schoolleiders, bestuurders en docenten op 22 mei jl presenteerden we onze nieuwe looks en een nieuwe brochure om steeds...

Advieskring kerndoelen mens- en maatschappij
In de derde adviesronde van de ontwikkelgroep voor de kerndoelen M&M heeft de advieskring met vakverenigingen en expertisegroepen opnieuw hard gewerkt om een eensluidend advies te geven bij de voorgelegde concept-kerndoelen en uitwerkingen in het-gaat- hierbij-om zinnen. In het samengaan van vakken zijn natuurlijk ook kansen om levensbeschouwing en religie...

Bijeenkomst bestuurders en schoolleiders
‘Het is veel belangrijker dat leerlingen weten waarom ze bestaan, dat ze zin hebben in het leven en dat we hen hoop geven voor de toekomst’ De urgentie van levensbeschouwing voor alle leerlingen in het voortgezet onderwijs. Daarover ging het 22 mei jl. in Amersfoort waar een aantal bestuurders, schoolleiders...
- 1
- 2
- 3
- 4
- Volgende »