Op 6 juni vierden we het eerste lustrum van het expertisecentrum met een kleine bijeenkomst voor mensen van de verschillende partnerorganisaties die samen in 2018 aan de wieg stonden. De bijeenkomst werd geopend door Leo van Hoorn, die samen met Taco Visser in dat jaar als kwartiermaker startte, en daarvoor al heel wat voorwerk had gedaan. Heel treffend beschreef hij hoe de naamkeuze tot stand was gekomen. kort samengevat: ieder dacht er van alles over en wilde dat ook delen. Het riep passies, overtuigingen en belangen tevoorschijn.  als je dat hoorde kon je denken dat het nooit wat zou worden. Totdat alle gesprekspartners dat ook realiseerden en er voor kozen ruimte te maken voor een gezamenlijk doel boven de eigen specifieke passies, overtuigingen en belangen. En zo ging het vele malen.

Tijdens de lustrumbijeenkomst werden de opbrengsten van vijf jaar dialoog en hard werken door veel mensen symbolisch overhandigd aan docenten, schoolleiders en bestuurders, en aan onze contactpersonen bij het ministerie van OCW die vanuit hun positie met interesse en support het proces mee volgen.

Vervolgens luisterden en reflecteerden we op drie uitdagingen voor alle betrokkenen bij LERVO die Manuela Kalsky ons voorhield:

  1. Hoe kunnen we constructief met diversiteit omgaan, voorbij het wij-zij denken? Hoe komen we tot een nieuw wij?
  2. Wat betekent het als we van een dualistische naar een relationele manier van kijken en denken gaan, dus van ‘of… of’ naar ‘en … en’? Is een levensbeschouwelijke identiteit dan ook minder als een boom en meer als een netwerk van wortels (rizoom)?
  3. Wat vraagt het van docenten om in deze veranderende samenleving jongeren voor te bereiden op volwassenheid? wat hebben zij nodig?

In het gesprek kwam veel aan de orde dat context geeft aan de ontwikkeling van het curriculum en de manier waarop scholen betrokken worden bij het verder vormgeven van de perspectiefgerichte benadering.

En het goede nieuws is natuurlijk dat de betrokken partners plus profielorganisatie VGS hebben besloten om het expertisecentrum te continueren voor weer vijf jaren. In die jaren moet het gezamenlijke verhaal en de onderlinge verbondenheid verder groeien, en willen we stappen zien in ons motto: goede levensbeschouwelijke educatie voor alle leerlingen in het voortgezet onderwijs.

Dat doen we met een andere voorzitter. Leo van Hoorn nam op deze bijeenkomst afscheid en gaf het stokje door aan zijn opvolger, Dick den Bakker. Ook namen we afscheid van Ger van der Heijden, die namens de VDLG in de stuurgroep zitting had. Zijn plek wordt na de zomer ingenomen door een van de bestuursleden van de VDLG.

foto: Leo van Hoorn, afscheidnemend voorzitter van de stuurgroep, biedt de opbrengsten aan aan bestuurders van openbaar en bijzonder onderwijs.

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Goed levensbeschouwelijk onderwijs voor álle leerlingen in het voortgezet onderwijs
april 2024
M D W D V Z Z
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930