Categories:

LERVO – samen veerkrachtig verder werken

Als deze Narthex op de deurmat valt zit je waarschijnlijk volop in de afronding van het schooljaar. Terugblikken en vooruitblikken. Dankbaar en kritisch. Dat geldt ook voor het team van LERVO. Met het vijfjarig bestaan kijken we terug op een kronkelig pad, met veel ontmoetingen en keuzemomenten.

Veerkrachtig vakgebied
En dan zijn we blij en dankbaar met waar we nu staan. Op 6 juni vierden we het lustrum van de samenwerking van ons brede en veelkleurige vakgebied. We zien dat de rationale van het landelijk curriculum L&R (zie ook het filmpje op onze website) goede bouwstenen geeft om als sectie in gesprek te gaan. Om met elkaar, opleiders en docenten, na te denken over de bedoelingen van het vak(gebied) en verschillende manieren om deze uitgangspunten om te zetten in concrete lesprogramma’s. Het programma en de uitwerking zal er op elke school anders uitzien. De eigen leerlingpopulatie, de identiteit van de school en de samenstelling van het team zijn hierin richtinggevend. Met ruimte voor die eigenheid kunnen we vanuit de principes samen veerkrachtig zijn.

De bijdragen in het feestnummer van Narthex, waarin ook kritische geluiden ten aanzien van het curriculum van LERVO te lezen waren, helpen als feedback en belangrijke inzichten bij het proces waar we in zitten. Zowel in de verder uitwerking in het inspiratieboek als in de bijeenkomsten met docenten nemen we de aanbevelingen mee.

Stuurgroepwisselingen
Goed nieuws is dan ook dat de partnerorganisaties die samenwerken in het expertisecentrum hebben toegezegd ook de komende vijf jaar door te gaan met de samenwerking De stuurgroep verandert daarbij van samenstelling. Ger van de Heijden, vertegenwoordiger namens de VDLG geeft het stokje door aan Jurgen Marechal. En Leo van Hoorn, die samen met Taco Visser aan de wieg van het expertisecentrum heeft gestaan zal als voorzitter worden opgevolgd door Dick den Bakker.

Samen vorm geven aan vernieuwing
Om met secties en met groepen docenten aan de slag te gaan organiseren we de volgende activiteiten:

  • Sectiewerk: samen onderzoeken wat de perspectiefgerichte benadering kant betekenen voor jouw school.
  • Samenwerking met opleiders: diverse bijeenkomsten met studenten en alumni.
  • Werkbijeenkomst: Met een groepje docenten aan de slag met een module of het vakleerplan.
  • Online themabijeenkomsten: Elke maand organiseren we een online bijeenkomst met een specifiek perspectief of thema.

Deze activiteiten worden georganiseerd door Marcel Elsenaar en Myrthe Kelder. Data en verdere details vind je op onze website. Wil je aan een activiteit meedoen, dan kun je je aanmelden via info@lervo.nl 

Marcel Elsenaar
Projectleider Expertisecentrum LERVO

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Goed levensbeschouwelijk onderwijs voor álle leerlingen in het voortgezet onderwijs
april 2024
M D W D V Z Z
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930