Categories:

In de derde adviesronde van de ontwikkelgroep voor de kerndoelen M&M heeft de advieskring met vakverenigingen en expertisegroepen opnieuw hard gewerkt om een eensluidend advies te geven bij de voorgelegde concept-kerndoelen en uitwerkingen in het-gaat- hierbij-om zinnen. In het samengaan van vakken zijn natuurlijk ook kansen om levensbeschouwing en religie in beeld te brengen. Het ingewikkelde van het verzamelde leergebied is dat er tegelijk een aantal bewegingen plaatsvinden: Lees verder

  • Vakgebieden die eerder zelfstandig waren worden nu meer verweven om meer samenhang en betekenis te kunnen hebben voor leerlingen. En daarmee komt er ook meer gelegenheid om bij aardrijkskunde-doelen ook andere aspecten van het omgaan met ruimte en de natuurlijke omgeving te betrekken vanuit economie, levensbeschouwing en filosofie. Er komen vanzelfsprekend allerlei morele vragen op bij het kijken naar de geschiedenis van kolonialisme en de doorwerking daarvan.
  • Het moet zo worden opgeschreven dat het scholen vrij staat om te werken met een gecombineerd vak M&M of met losse vakken en methoden voor maatschappijvakken. Om hier enig overzicht in te brengen heeft de ontwikkelgroep het leergebied ingedeeld in drie delen van een cirkel: mens en tijd, mens en ruimte en mens en samenleving. Aan de hand van denk en werkwijzen zijn daarnaast ook een aantal maatschappelijke vraagstukken opgenomen, waarvan nog de vraag is of die benoemd moeten worden of dat er criteria moeten worden genoemd.
  • Daarnaast is in de opdracht aan SLO meegegeven om de kerndoelen niet alleen op kwalificatie in te richten maar ook het belang van socialisatie en persoonsvorming daarin mee te nemen. En daarbij mogen kerndoelen niet didactiserend zijn opgeschreven, niet overladen zijn en te doen voor alle leerlingen in po en onderbouw vo.

Vanuit ons vakgebied hebben we samen met VDLG verschillende reacties uit het veld opgehaald, en dat is heel waardevol. Juist ook met collega’s die lesgeven op de Pabo en collega’s uit het vo hebben we belangrijke zaken kunnen benoemen. Bij het ontwikkelteam en bij de curriculumexperts is daar ook goed naar geluisterd en adviezen worden serieus genomen. We beseffen ons wel dat er nog allerlei rondes volgen voor de kerndoelen in het onderwijs kunnen landen, maar er is een goede beweging ingezet.

Marcel Elsenaar, projectleider expertisecentrum LERVO, voorzitter advieskring kerndoelen M&M

 

No responses yet

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Goed levensbeschouwelijk onderwijs voor álle leerlingen in het voortgezet onderwijs
oktober 2024
M D W D V Z Z
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031