Handboek vakdidactiek Levensbeschouwing en religie
Monique van Dijk – Groeneboer et al.
Hieronder vind je de inhoudsopgave. Om het zoeken te vergemakkelijken hebben we de auteurs bij de betreffende bijdragen gezet. Het is de bedoeling om het boek hier per artikel beschikbaar te maken. Nog even geduld. Het is hier te downloaden als PDF.
Inhoud
Algemene inleiding – Leven en leren vanuit je wortels – Monique van Dijk-Groeneboer en Jan Marten Praamsma 9
Deel I – Fundamenten 19
Inleiding deel I – Een appel op leerling en docent – Jan Marten Praamsma, Monique van Dijk-Groeneboer en Kees Hamers 21
De leerling
1. Perspectief van de leerling – Monique van Dijk-Groeneboer en Rieks Hekman 27
2. Thuis in de maalstroom: de maatschappelijke context van levensbeschouwelijk onderwijs – William R. Arfman 40
Levensbeschouwelijk leren en vormen op school
3. Levensbeschouwelijk leren – Gerdien Bertram-Troost – 51
4. Identiteit, een gegeven en in wording – Ina ter Avest en Cok Bakker 62
Het schoolvak
5. Korte geschiedenis van het schoolvak godsdienst/levensbeschouwing – Jan Marten Praamsma 81
6. Doelstellingen voor het vak godsdienst/levensbeschouwing – Kees Hamers en Jojanne Kemman 103
7. Positionering van het vak G/L binnen het voortgezet onderwijs – Michael Kruiper 117
De docent
8. De persoon van de docent. Ik geef les in ‘wie ik ben’. – Jojanne Kemman 127
9. Het professionele zelf – Edwin van de Zande 140
10. Theologische bijdragen voor leraarschap – Natascha Kienstra 151
11. Stage: drie facetten van ontwikkeling – Olav Boelens 164
12. Onderzoek door docenten. Zes richtingwijzers – Erik Renkema 169
Deel II – Benaderingswijzen 177
Inleiding deel II – Vakdidactische concepten als oriëntatiehulp in een complex levensbeschouwelijk landschap – Bert Roebben 179
Leren en didactiek
13. Hermeneutisch leren in het vak godsdienst – Didier Pollefeyt 187
14. Mystagogisch-communicatief leren – Juliëtte van Deursen– Vreeburg 201
15. Leren levensbeschouwelijk waarderen door middel van vijf didactische basishandelingen – Arwin van Wilgenburg 214
16. Van elementariseren naar leeromgevingen ontwerpen – Henk Kuindersma 226
17. Interlevensbeschouwelijke dialoog!? De leraar godsdienst/ levensbeschouwing maakt het verschil – Kris Vanspeybroek 241
18. Leren door dialoog in het vak godsdienst/levensbeschouwing – Jochem Quartel 257
19. Narratief levensbeschouwelijk onderwijs – Isolde de Groot 265
20. Ethiekonderwijs in Europa: een Community of Ethics Teachers (COMET) – Natascha Kienstra 277
21. Religiewetenschappelijke vakdidactiek – Markus Altena Davidsen 288
Vervolg Deel II
22. De fenomenologische benadering in het vak godsdienst/ levensbeschouwing – Jan van Wiele 300
23. (Inter)levensbeschouwelijk hermeneutiseren – Gijs van Gaans 316
24. Het didactische model van Clive Erricker: een conceptuele benadering van het vak Godsdienst/ Levensbeschouwing – Jeannette den Ouden – 332
25. Exposeren doet je leren. Beeldende kunst als toonbeeld voor het omgaan met ervaringen van zinloosheid – Tuur de Beer 341
Leren en leerplan 352
26. Curriculumontwikkeling: een praktische handleiding – Hans van den Bemt 353
27. Lesmethodes: geschiktheid en bruikbaarheid – Jos de Pater 367
28. Het geactualiseerde curriculum rooms-katholieke godsdienst in Vlaanderen – Ronald Siedsens 391
Deel III – Praktijk 401
Inleiding deel III – Van de theorie naar de praktijk – Sacha van der Zande 403
Leeractiviteiten en werkvormen
29. Het gebruik van werkvormen bij het vak Godsdienst en Levensbeschouwing – Juna Hein 415
30. Dialogisch schrijven. Een werkvorm bij de interlevensbeschouwelijke dialoog – Kees Hamers 428
31. Differentiëren in lessen Godsdienst/Levensbeschouwing – Jos de Pater 441
32. Het ontwerpen van een les godsdienst of levensbeschouwing – Marco Otten 449
33. Digitale didactiek – Lennart Becking 465
34. Beelddidactiek: over het gebruik van religieuze beelden als bron – Joël Valk 489
35. De rollen van de leraar GL (en van de leerlingen) – Jojanne Kemman 503
Toetsen en beoordelen
36. Toetsen en beoordelen – Jos de Pater 517
Medewerkers en auteurs